Čo je to UX?

UX, tá zázračná skratka, ktorá pomaly začína trčať aj zo skrine.

Na webe nájdete kopec článkov o UX, kopec dobrých a overených rád o tom, prečo musí byť CTA (call to action) button zelený a nie červený. Prečo musíte robiť toto takto a nie takto. 

Prax ale ukazuje, že všetky tieto poučky môžu síce napomôcť, no bez toho, aby ste poznali potreby a myslenie svojich vlastných (či už existujúcich alebo potenciálnych) používateľov, tak sa v spleti poučiek, ktoré si častokrát odporujú, ľahko zamotáte.

Čo je to teda UX?

UX, teda "user experience" hovorí o používateľskom zážitku z vášho webu/ eshopu/ aplikácie. A pokiaľ sa nebavíme o doslovnom preklade, UX je kúsok puzzle vo vašom veľkom obraze, ktorému hovoríme biznis.

Čo robíme my?

Nemôžeme hovoriť o tom, čo je najdôležitejšie, ale hovorme o tom, že všetky kúsky vášho biznisu sú rovnako dôležité a dobrý výsledok budú dávať len vtedy, pokiaľ budú fungovať všetky.

My nie sme experti na váš segment, či ste predajca automobilov alebo pekár, každý segment má svoje vlastné špecifiká, svojich vlastných používateľov, ktorí majú svoje vlastné potreby. Vy viete, čo je u vás možné a vy viete, kde máte či už technické alebo obchodné mantinely. 

My vám ukážeme, čo vaši používatelia skutočne chcú a potrebujú, ako to hľadajú, čo je pre nich rozhodujúce pri výbere/ nákupe,... tieto informácie zbierame od reálnych ľudí, nie od vývojára alebo dizajnéra, ktorý váš web vyvinul a pozná ho odpredu aj odzadu. :)

A potom to dávame dokopy.

Prečo na to treba reálnych používateľov?

Nech ste akokoľvek dobrý v tom, čo robíte, ak ste marketér/ majiteľ/ projektový manažér máte toľko povinností a toľko rôznych inputov z každej strany, že častokrát zabúdate myslieť ako používateľ. A to je logické. Viem, o čom hovorím. 8 rokov som bola projektový manažér pre veľké online projekty. Viem, ako vás dokážu ovplyvniť kopy povinností, prioritnejšie priority či už vopred od-argumentované technické limity, ktoré teda ani radšej neskúšate pretaviť do nápadu, lebo vopred viete, že vás váš developer pošle kade-ľahšie.

Avšak, len reálni používatelia vám dajú relevantné informácie, ktoré nebudú neovplyvnené všetkým, čo som pomenovala vyššie.

Výstupom sú častokrát tak logické veci, že sa budete chytať za hlavu, prečo ste na to neprišli v tíme sami. 

Odkiaľ máte reálnych používateľov?

Máme jednak vlastnú databázu kontaktov, prípadne si vhodnú vzorku používateľov hľadáme verejnými kanálmi, niekedy vie dodať vhodné kontakty aj samotný klient. Vždy však vyberáme testerov/ respondentov presne podľa dát a kritérií tak, aby spĺňal prísne definovanú cieľovú skupinu.